zaterdag 2 oktober 2010

'positief blijven'

Heel goed artikel in het Volkskrant magazine over de terreur van 'vechten tegen kanker"
heb hier al eens eerder gemeld dat je niet kan vechten tegen een ongrijpbare vijand.
ik steun hierbij alle vrouwen met borstkanker in hun machteloosheid en hun verdriet.
natuurlijk moet je positief blijven maar of je daar beter van wordt....
de vraag is of je uberhaupt beter kan worden van kanker.
de wetenschap dat het in je zit maakt je zo ongelofelijk kwetsbaar.
zadel mensen met kanker niet op met een schuldgevoel over hun ziekte en hun machteloosheid.
steun ze in hun hoop dat ze vooralsnog kunnen genieten van het leven dat ze nog rest en dat ze bang mogen zijn voor de lijdensweg want die gaat toch komen.

ik kijk naar buiten, het wordt een hele mooie dag,
liefs
erik

5 opmerkingen:

  1. Amen Erik......

    Onze arts heeft aangegeven dat hij het meer ziet als een chronische ziekte, je lichaam heeft het in zich en het kan altijd weer de kop opsteken.
    Je bent kwetsbaar, zonder meer, de onbevangenheid is jullie (en ons) afgenomen.....en altijd weer die alarmbellen.......

    XXX, Angelique.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijf ook hopen op een wetenschap die er al voor zorgde dat heel veel kankersoorten te genezen zijn en geniet van alles iedere dag weer!
    En zing af en toe liedjes van Ramses (huil, bid... en Sammie).
    Dikke knuf XX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was geinterviewd voor Volkskrantmagazine. Fijn dat je het een goed stuk vond.

    Het gaat over het jargon dat altijd weer opduikt in de media, met name in de borstkankermaand, die net gisteren weer begonnen is. 'Vechten' tegen je kanker, 'positief denken', 'de strijd aangaan' om je ziekte te 'overwinnen'. Ik was erg gemotiveerd om mee te werken aan het artikel en wat kanttekeningen te plaatsen bij al die dooddoeners (hoewel de term Dooddoener in deze context niet heel handig gekozen is).

    Mensen zeggen vaak: "Een optimist leeft niet langer, maar heeft wel een fijner leven." Dat heb ik zelf ook wel zo geroepen. Nu, met de tijd, ben ik daar toch genuanceerder over gaan denken. Het klinkt leuk, mensen roepen het heel vaak, maar niemand is 100% optimist. Er zijn gewoon mensen die wat zwaarder op de hand zijn dan anderen. Er zijn mensen die ogenschijnlijk luchtig door het leven gaan en mensen die altijd de diepgang opzoeken. Je kunt niet zeggen welk leven fijner is. Iedereen heeft één leven (voor zover ik weet) en dat richt je in met wat je in huis hebt en met wat je meemaakt. Het klinkt prachtig dat je er zelf wat van moet maken en dat is natuurlijk ook zo, maar je doet dat met dat wat je bent en dat wat je in je rugzak hebt. De manier waarop je voorheen in je leven omging met crisissen en moeilijke situaties, is, denk ik, kenmerkend voor hoe je ook met zo’n diagnose als kanker om zult gaan. Dat is blijkbaar hoe je in een stress-situatie met de dingen omgaat. Als je iemand bent die overal wel om kan lachen, kun je in geval van kanker altijd wel iets grappigs vinden. Ben je zwaar op de hand, dan is het niet zo dat je door de diagnose kanker ineens een optimist en een knokker wordt....

    Om dingen voor jezelf gemakkelijker te maken, helpt het niet om jezelf te dwingen positief te denken. Het wordt, denk ik, eigenlijk alleen maar gemakkelijker als je van jezelf gaat accepteren dat je bent wie je bent en dat je de dingen doet zoals je ze doet. En dát accepteren is al een hele klus.

    Ik ken een vrouw van De Amazones, die net de diagnose had gehoord en in shock was. Haar manier van met de dingen omgaan, was zoveel mogelijk vragen en doorvragen. De mammacare verpleegkundige werd een beetje geirriteerd en zei:"Het zal wel aan je persoonlijkheid liggen dat je alles wilt weten...." Toen sprak deze Amazone de legendarische woorden: "Weet je, ik heb net te horen gekregen dat ik een agressieve vorm van borstkanker heb. Het lijkt me niet het moment om nu ook iets aan mijn persoonlijkheid te gaan doen...."

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ieder doet het op zijn eigen manier! kies de manier die het beste bij je past en waar je je in kunt vinden. Alles mag !!!! Niemand kan jou vertellen hoe het moet en ik geloof in jou manier van doen en wat je ook doet ik zal er altijd voor je zijn! soms op afstand maar altijd in gedachten ! XXX Bea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen geloven graag in de maakbaarheid van het leven. Dat geeft ze de illusie dat ze het kunnen sturen. Het meeste overkomt ons. Zeker wat we zijn.
    Zoals ik al vaker heb gezegd bewonder ik je om hoe je hier mee omgaat.
    Je wil om te genieten van wat er is. Met de dag leven. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen